Anno 2017

upload-bcaa7750-3d91-11e7-b84d-4949ae776e0a

In de loop van de maand april werd de Heer van Gram geïnterviewd door studenten van de Arteveldehogeschool Gent, bachelor journalistiek. De journalisten in spe, die aanvankelijk focusten op het artistieke werk van de kunstenaar, werden door hun docenten teruggefloten. Het eindresultaat werd een bevraging over senioren en de amateurkunst!

Mocht u de aandrang voelen om het filmpje van het interview te bekijken – Heer van Gram, gepensioneerde (amateur)kunstenaar – lees dan eerst onderstaande begeleidende tekst waaruit duidelijk blijkt dat goede journalistiek begint met het correct verzamelen van de juiste feiten:  de Heer van Gram wordt opgevoerd als een op geld beluste gepensioneerde onderwijzer van 67. Foei, foei!

Uit onderzoek van De Universiteit Gent blijkt dat schrijven als kunstvorm steeds minder populair wordt. Tussen 2004 en 2014 daalde het beoefenen van de discipline van 5% naar 3.3%. De daling bij het beoefenen van woordkunst is duidelijk groter dan bij traditionelere disciplines zoals dans, schilderen of zang. Ook Marnix schakelde na vele jaren als dichter over op meer conceptuele kunst. De reden daarvoor is simpel: poëzie is financieel gezien niet interessant genoeg, met conceptuele kunst kan Marnix iets meer geld verdienen. Nu hij niet meer actief is op de arbeidsmarkt als onderwijzer, is dit voor hem een welgekomen bron van inkomsten.

 

KASTEEL D'URSEL 002

Het Kasteel d’Ursel, ook bekend als het Kasteel van Hingene, is een kasteel in het dorp Hingene in de Belgische gemeente Bornem.

Het buitengoed in Hingene kwam in 1608 in het bezit van Conrad Schetz, die het liet uitbreiden tot een zomerverblijf. In 1761-1765 liet diens achterkleinzoon, intussen hertog Karel van Ursel, het kasteel verbouwen door Giovanni Niccolò Servandoni tot zijn huidige neoclassicistische vorm. Het kasteel was gedurende meer dan 350 jaar het buitenverblijf van de hertog van Ursel en zijn familie. Vanaf 1973 bleef het kasteel onbewoond. Het werd in 1994 aangekocht door de provincie Antwerpen, die het restaureerde. Het heeft een groot park en een jachtpaviljoen aan de Schelde.

Gedurende bijna vier eeuwen was het kasteel van Hingene de favoriete zomerresidentie van de adellijke familie d’Ursel. Elk jaar trok de hertog er met zijn familie en bedienden naartoe. In de zomer van 1877 waren ook de dochters van de hertog van de partij: de 26-jarige Sophie en haar twee jaar jongere zus Juliette. Tijdens hun vakantie maakten Sophie en Juliette een collage om boven een deur te plaatsen. Aan de achterkant van hun collage verborgen ze een brief.

Dat hij die dit zal lezen, zich niet vergist in onze bedoelingen. Wij spreken tegen u, omdat u aan ons zou denken en omdat u onze waardevolle tradities zou koesteren: dat iedereen zijn persoonlijke belangen opoffert voor het algemeen belang en het familiegevoel bewaart als een kostbare schat. Zolang dit geliefde kasteel overeind staat, zullen we met onze schaduwen de kamers zegenen waarin zoveel generaties gelukkig zijn geweest. Hingene, september 1877’.

portretten-zussen-uitgesneden-300x184

De katoenen wandbespanningen die nu gerestaureerd werden, dateren uit de 17de tot de 20ste eeuw. Ze komen uit India en Europa en ze zijn zowel bedrukt als beschilderd. Katoenen stoffen werden dikwijls gebruikt als wandbespanning, zeker in een zomerresidentie. Alles bij elkaar vormen ze een unieke collectie op Europees vlak: geen enkel kasteel of landhuis heeft zoveel katoenen wandbespanningen die nog ter plaatse worden bewaard.

Schrijvers en dichters, wetenschappers en filosofen, kunstenaars en opiniemakers werden gevraagd om een boodschap voor de toekomst te bedenken. Kalligraaf Brody Neuenschwander schreef alle teksten in zwierige letters op de muren van het kasteel vooraleer de wanden werden teruggeplaatst.

Aan het begin van zijn carrière maakte Brody via een gemeenschappelijke vriend kennis met de Britse regisseur Peter Greenaway. Hun eerste ontmoeting resulteerde in de film Prospero’s Books. Brody’s pen kreeg er een actieve rol als ‘tegenspeler’ van John Gielgud. Het schrift dat de kalligraaf gebruikte sluit aan bij dat van Prospero’s Books.

‘Ik vertrek van historische letters, die refereren aan de achttiende eeuw, maar ik zal er vrij mee omgaan. Ik ga de letters sierlijker maken, zodat ze er meer hedendaags zullen uitzien. Schrijven doe ik met een penseel en grijsbruine verf, afgewisseld met roestbruin om bepaalde woorden te benadrukken. De precieze kleur zal ik aanpassen aan de kamers en kies ik ter plaatse. Omwille van het effect op de muur zal ik met plakkaatverf schrijven en er acryl aan toevoegen om de verf goed te laten hechten.

15220088_10157839783900191_658475860865015601_n

De boodschappen zijn bestemd voor de toekomst. Ze zullen voor het eerst worden onthuld in 2027 (over 10 jaar) en dan opnieuw in 2042, 2067 en 2117 (dus over 25, 50 en 100 jaar). Telkens tijdens het tweede weekend van maart mag iedereen de dromen, wensen en verlangens uit 2017 komen lezen.

Heer van Gram liet zijn nieuwjaarswens voor 2017 in een van de kamers aanbrengen:

THE TIMES THEY ARE A-CHANGIN’

Mijn kleinzoon op de achterbank geeft de bevelen
Sneller, sneller, we houden anders links niet bij
Zijn nichtje twijfelt tussen Barbiepop en Instagram
Het gras onder de bomen wordt elk seizoen wat dunner
Alleen de schapen merken dat, ze denken er niet bij na
Meer meeuwen in de achtertuin, de zee komt dichterbij

Les Américains se sont trumpés mocht spelling er toe doen

Het zijn slechts kleine dingen die veranderen
Zoals mijn schaduw die elke dag wat korter wordt

De initiatiefnemers plaatsten de Heer van Gram, zijn status waardig, meteen in goed gezelschap net onder Joke van Leeuwen en in dezelfde kamer van Peter Holvoet-Hanssen, Dirk de Wachter, Maarten Inghels, Paul Baeten Gronda en ene Brigitte Raskin.

KASTEEL D'URSEL 003

kasteel d'urselKASTEEL D'URSEL 048

Advertenties