Poëzie moet iets met je doen

gerry-van-der-linden

Je schrijft over een verbeelde werkelijkheid die voor iedereen anders is. Je bent ook een beetje een verrader als je schrijft over zaken waar anderen (zoals je familie) mee gemoeid zijn. Pessoa zegt: als dichter lieg je de waarheid en veins je je gevoelens. En dat geloof ik ook.

Poëzie moet iets met je doen. Het moet je raken en je hoeft niet te weten waarom. Je hoeft het ook niet te begrijpen. Je moet het geheim kunnen aanvoelen dat een gedicht je aanbiedt, dat is mooi. Dat geheim moet gekoesterd worden en zo blijven. Het is voor ons allemaal, voor ieder die het gedicht leest. Dat zet beweging op gang. Je reikt uit naar de ander of je wil of niet. Adriaan Morriën zei: mijn gedichten zijn eigenlijk contactadvertenties.

Ik ervaar altijd een gemis. Daarom schrijf ik. Dichters, schrijvers, kunstenaars zijn in basis solitair. De afstand met de ander is niet iets dat ik ambieer. Het is er gewoon, en is nodig om te doen, wat ik doe. Maar het gemis blijft.

Gerry van der Linden in een interview met Lennert Ras, Meander 2014 juni

Geef een reactie

