Catharina’s Calendarium

 

calendarium 1

 

1.
Koning winter, strenge vorst
Met twee voet ijs dicht jij het water
We wachten op het dooien
Wie lest zolang de dorst?

2.
De wolfsmaand huilt zich schor
De dagen lengen met een sprong
De ekster sprokkelt voor haar stek
De kribbe dient gevuld

3.
De sneeuwman valt in duigen
De wilg begint te groenen
De flierefluiter op het dak
Wou dat ik zijn pootjes brak

4.
De zwarte aalbes bloeit
De hazelaar barst uit zijn bast
De spreeuw trekt naar het noorden
Ik blijf ik ben verrast

5.
De grasmaand groeit
Het speenkruid spat
De zon staat in de stier
Ik slijp het gras

6.
De weg ligt droog
De meid verhuist
De onrust stijgt
De jonge kegels rijpen

7.
Konijnen kwijnen weg
De specht lacht om de regen
Hertshooi tegen bliksem helpt
Kan ik de duivels weren?

8.
De wespen zwermen fel
De appels knikken in de bomen
De boeren en de kraaien gapen
Ik lig hier voor het grijpen

9.
De eerste friste waait
De hazelnoten vallen
Ik wou dat ik je miste
Ik alleen kan vangen

10.
Hond en jager worden wakker
De vos is langs geweest
Hij vrat alleen het hart
De restjes zijn voor later

11.
Slachtmaand bloedmaand
De takken ziften licht
De steenuil roept om nevel
Beveel ik ben verplicht

12.
Wij eten schapenvlees met rapen
Buiten hangt het zwoerd van ongezouten spek
We drinken één maal op de doden
En drie maal op wie leeft

 

Geef een reactie

