Het meisje de vos

 

De vos werd stil en keek het prinsje lang aan:
-Asjeblieft … wil je me tam maken? zei hij.
Antoine de Saint-Exupéry, De kleine prins

 

Mijn meisje dekt haar sporen af

want zij behoort aan velen toe.

Dat maakt verslagen, boos en moe,

maar handig is de liefde nooit

en dit is liefde, zegt de vos.

 

terwijl zij achterwaarts

de sneeuw in loopt, kuilen

voor haar minnaars graaft,

berichten uit mobieltjes wist

en opslaat in haar kleine hart.

 

Soms staart ze voor zich uit

en fluistert: ‘Stuur me weg

voor je me temt en ik me hecht -‘

‘Dat is beslist je beste truc,’

fluister ik terug tegen haar rug.

 

Ingmar Heytze, Het ging over rozen, 2002

Geef een reactie

