Woorden

Linguïstische onduidelijkheid verraadt culturele onzekerheid. Dat kun je ook zeggen van technische vooruitgang. In een wereld van Facebook, MySpace en Twitter (om van sms’en te zwijgen), maken uitenzettingen plaats voor kernachtige toespelingen. Hoewel het internet ooit een kans leek voor grenzeloze communicatie, zorgt de toenemende commerciële tendens van het medium – ‘Ik ben wat ik koop’ – voor een verarming ervan.

Dat moet ons verontrusten. Als woorden hun integriteit verliezen, gaan ook de ideeën die ze uitdrukken verloren. Als we onze persoonlijke expressie verkiezen boven formele afspraken, privatiseren we taal net als zoveel andere dingen die we geprivatiseerd hebben.

Tony Judt, DS 14 augustus 2010

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s