Er is een woord voor zo’n besluit

als ik met de pinguïns imiteren
m’n geld kon verdienen
was ik weg hier

‘reken maar’, zou ik ze zeggen
de stakkers op kantoor
en hun machines.

vertrok dan monter naar steden
met namen als Stockholm,
of Kopenhagen

om daar dronken onder bruggen
mezelf en mijn naasten
te schande te maken.

er is een woord voor zo’n besluit
maar het is Russisch en
da spreek ik niet.

het komt echter, zoals alles
dat ten Oosten van Polen
wordt gefluisterd

op het volgende:

‘hak liever de verkeerde knoop door
dan dat je zitten blijft
in de juiste.’

(Neeltje van Beveren, Alles voor de vorm , 2004)

Geef een reactie

